Montea heeft op Schiphol Logistics Park een delivery station van 10.600 m² opgeleverd op een terrein van 2,4 hectare. De site werd eind 2019 aangekocht van SADC (Schiphol Area Development Company). Bovendien zal een perceel van 2,2 hectare worden opgeleverd in Q2 2021. De transactie heeft een totale waarde van ongeveer € 27 miljoen. Het gebouw en de parking werden verhuurd aan Amazon Logistics voor 10 jaar en zullen naar verwachting operationeel zijn in de zomer van 2021.

Amazon Logistics helpt onafhankelijke lokale koeriersbedrijven bij het uitbouwen van hun activiteiten en wil zo zorgen voor meer capaciteit en flexibiliteit in het leveringsnetwerk van Amazon met het oog op de steeds grotere vraag bij de klanten. Pakjes zullen naar het leveringscentrum worden verstuurd vanuit de bestaande Europese fulfilment- en sorteercentra van Amazon. Ze worden er in bestelwagens geladen en vervolgens aan de klanten bezorgd.

In de zomer zal Amazon ongeveer 200 directe jobs creëren in het leveringscentrum. Bovendien zullen ongeveer 450 bestuurders die werken voor zelfstandige koeriersbedrijven, pakjes ophalen in het leveringscentrum en bezorgen aan klanten van Amazon in heel Nederland.

“Sinds Amazon begon met het bedienen van klanten in Nederland, heeft de onderneming vertrouwensrelaties uitgebouwd met transportbedrijven die actief zijn in dat land. Amazon zal nauw blijven samenwerken met hen in de toekomst. Om te voldoen aan de steeds grotere vraag bij de klanten en met het oog op meer capaciteit en flexibiliteit in zijn leveringsnetwerk, zal Amazon een eigen leveringscentrum inrichten in Rozenburg-Schiphol,” vertelt Robert Viegers, Vicepresident Amazon Logistics Duitsland, Oostenrijk en Nederland.

“We zijn enorm tevreden dat wij een marktleider als Amazon kunnen helpen, door hen van het ideale leveringscentrum op de beste locatie van Nederland te voorzien. Deze zogeheten 'last mile' is vaak moeilijk in dichtbevolkte gebieden zoals grootsteden; daarin moeten we dus als logistieke sector blijven innoveren, met duurzame out-of-the-box ideeën. Naast de XXL magazijnen die we in het verleden hebben ontwikkeld, neemt het aantal 'last mile'-oplossingen in onze portfolio toe, met kleinere units die specifiek ontwikkeld worden voor de levering aan de eindconsument, in een straal van 20 à 30 km”, Hylcke Okkinga, directeur Montea Nederland.

Amazon liet zich voor deze transactie bijstaan door CBRE BV en Eversheds Sutherland. Drees & Sommer was verantwoordelijk voor het bouwmanagement ter plaatse. Montea werd geadviseerd door Industrial Real Estate Partners BV en Hemwood. Aan de Stegge Twello is de hoofdaannemer die instond voor de bouw van het op maat gemaakte magazijn, ontworpen door Pauwert Architectuur BV. Door de transactie zullen de huurinkomsten van Montea met 3% stijgen op de totale portefeuille en met 8% in Nederland.