Het Franse koerierbedrijf DPD investeert € 60 miljoen aan nieuwe depots in ons land. Het merendeel daarvan, € 50 miljoen, pompt het in een gloednieuw, volledig geautomatiseerd sorteercentrum in Vilvoorde, op een terrein van Montea. Beide bedrijven gaan niet toevallig een partnership aan: door corona boomt de e-commerce in ons land als nooit tevoren. Dat - én de strategische ligging van het terrein - deed DPD Belgium zelfs beslissen om zich meteen voor minimum 27 jaar te engageren en zo de belevering van pakjes in ons land nog vlotter te laten verlopen.

De Belgische e-commerce heeft de wind in de zeilen. Belgische webshops haalden vorig jaar een gezamenlijke omzet van € 8,2 miljard. Dat is een stijging van 17% in vergelijking met de situatie in 2018. Intussen stijgt ook het aantal transacties en neemt het aantal Belgische webshops sterk toe. Dat blijkt uit de meest recente E-commerce Barometer. Omwille van de coronacrisis gaan die cijfers volgens experten de komende maanden nog verder de hoogte in.

Surfend op die golf zijn Montea en DPD Belgium zopas een overeenkomst op lange termijn aangegaan. DPD Belgium - onderdeel van de Franse Post - wil nog verder investeren in België, omdat het de markt van e-commerce ook in ons land verder ziet groeien. Daarbij investeert het Franse bedrijf € 60 miljoen aan nieuwe depots in België, waarvan € 50 miljoen in een volledig geautomatiseerd sorteercentrum van ca 9.000 m². Dat sorteercentrum komt er in Vilvoorde, op een 59.500 m² terrein dat eigendom is van Montea.

Strategisch partnership

Het terrein waar het innovatieve gebouw op twee bouwlagen komt, ligt aan de Tyraslaan vlakbij de afrit Vilvoorde langsheen de Brusselse Ring en nabij diverse invalswegen richting centrum Brussel. Gezien de strategische ligging wil DPD zich voor minimum 27 jaar engageren en daarbij ook investeren in de ontwikkeling van het gebouw. Dankzij dit project zal DPD haar groei in België kunnen versterken en verder aanhouden. Daarbij staat uiteraard een duurzame belevering centraal. Dit laatste is niet onbelangrijk, want uit een onderzoek van de Franse speler blijkt dat maar liefst 66% van de Belgische online shoppers verwachten dat bedrijven hun verantwoordelijkheid opnemen tegenover het milieu.

Groeiende e-commerce

Voor Montea betekent dit uiteraard opnieuw een lange termijnbelegging op een strategische locatie. Het terrein werd in 2017 aangekocht met het oog op de groeiende e-commerce sector en het toekomstig belang van snelle distributie in ons land. Montea ging dus ook op zoek naar een geschikte partner om samen een geslaagd project op poten te zetten. Daaruit vloeit dit partnership voort waarbij Montea eigenaar blijft van de grond en DPD de grond huurt via erfpacht maar gedurende de looptijd van de erfpachtovereenkomst eigenaar blijft van het gebouw. De transactie gebeurt aan een aanvangsrendement van 6,0% en werd begeleid door Jones Lang Lasalle.

De Corona-crisis versnelt de vraag naar regionale distributiecentra. Na de ontwikkeling van DHL Express op Blue Gate, spelen we met dit project opnieuw in op deze vraag. Daarnaast zijn we bijzonder fier te kunnen meewerken aan het eerste distributiegebouw met twee bouwlagen in België, een innovatie voor de sector die tegemoet komt aan de nood om spaarzaam om te gaan met de schaarse beschikbare ruimte.Jo De Wolf, CEO Montea.

AM Montea DPD Ext01 F2 6092020 003